THE EFFECT OF MAZE GAMES ON STORY TELLING ABILITY CHILDREN AGED 5-6 YEARS AT NURUL FADHILAH KINDERGARTEN KAB. GOWA

Authors

  • Amirah Nurdini Universitas Negeri Makassar
  • rusmayadi . Universitas Negeri Makassar
  • sri wahyuni asti

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of Maze game on the storytelling ability of children aged 5-6 years at Nurul Fadhilah Kindergarten, Gowa Regency. This research uses quantitative methods using quasi experimental design methods. This study targets the population of group B children aged 5-6 years at Nurul Fadhilah Kindergarten, Gowa Regency. This study used purposive sampling as a sampling method. The sample of this study amounted to 24 children where 12 children from group B3 as the experimental group and 12 children from group B1 as the control group. The results showed that the storytelling ability of children who received Maze game treatment in the experimental class was superior compared to the control class. Data analysis showed that the average score of the experimental group was 19.42, compared to 17.42 in the control group. The test result shows (2-tailed) 0.000 <0.05, then Ho is rejected and Ha is accepted. Thus, it can be concluded that children aged 5 to 6 years at Nurul Fadhilah Kindergarten, Gowa Regency showed a significant increase in storytelling ability after playing the Maze game.

Keywords:

Maze Game, Storytelling Ability

References

Amal, A., Musi, M. A., & Hajerah, H. (2019). Pengaruh Reggio Emilia Approach Dalam Bermain Peran Dan Bererita Terhadap Kemampuan Bahasa Anak. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 48–55. Https://Doi.Org/10.29313/Ga.V3i1.4831
Asti, A. W., & Saodi, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Gambar Seri Terhadap Kemampuan Membaca Anak Pada Kelompok Bermain Melati Kabupaten Gowa. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(1), 42. Https://Doi.Org/10.35473/Ijec.V3i1.870
Dewi, U. T., & Fitria, E. 2019. Upaya Meningkatkan Kemampuan Bercerita Melalui Media Gambar Seri Pada Anak Usia 5-7 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini 7 (1), 31-41, 2019.
Hajerah, H., Syamsuardi, S., & Herman, H. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Bahan Bekas Pada Guru Tk Di Kabupaten Maros. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2018(9), 680–683
Herman, H., & Rusmayadi, R. (2018). Pengaruh Metode Proyek Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Di Kelompok B2 Tk Aisyiyah Maccini Tengah. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran,2(1),35.https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5430
Hidayati, N. I. (2021). Pengembangan Media Maze Zoo Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 3-4 Tahun. Tesis. Iain Bengkulu
Kuswanto, Anggil Viyantini, and Suyadi. 2020. “Sistematika Lieratur Review: Permainan Maze Dalam Mengembangkan Perkembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak.” PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini 9(2):51–61. doi:10.26877/paudia.v9i2.6712.
Lisnawati, L., & Saodi, S. (2021). Peningkatan Kemampuan Menyimak Melalui Bercerita Dengan Boneka Tangan Di Taman Kanak-Kanak. Tematik: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 94. Https://Doi.Org/10.26858/Tematik.V5i2.20297
Literasi, K., Usia, A., R, R. K., & Nurialistiawati, M. (2022). Pengaruh Permainan Mencari Jejak ( Maze ) Terhadap. 10(4), 291–301.
Muttaqien, M.D., & Aisyah, A.2021.Upaya Peningkatan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Maze Sketch Spider Untuk Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Bunga Bangsa 2 Grogol Jaya. Depokeduinovasi: Journal Of Basic Educational Studies 1 (1), 1-35, 2021
Nengsi, K. J., Haryono, M. & Sari, R. P. 2022. Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Mencari Jejak (Maze) Pada Anak Kelompok B. Early Childhood Research And Practice 3 (02), 15-18, 2022
Nurhayati, S., & Zarkasih Putro, K. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 52–64.
Putriana, D., Sit, M., & Basri, M. 2022. Meningkatkan Kecerdasan Visual Spasial Melalui Kegiatan Bermain Maze. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (1), 7-14, 2022
Qalbi, Z., Marlina, S., Febryan Putera, R., Hidayati, I., & Eka Daryati, M. (2020). Pengaruh Permainan Maze Terhadap Kemampuan Bercerita Di Tk Negeri 1 Padang Baru. Jurnal Pelita Paud, 4(2), 287–294. Https://Doi.Org/10.33222/Pelitapaud.V4i2.1013
Qalbi, Z., & Putera, R. F. (2020). The Effect Of Learning Media And Linguistic Intelligence On Storytelling Ability. International Journal Of Scientific And Technology Research, 9(1), 711–714.
Rahma, T.T. 2018. Pengaruh Media Kartu Gambar Terhadap Kemampuan Bercerita Anak Usia Dini Pada Kelompok B Di Tk It Nurul Ilmi Medan Estate Percut Sei Tuan Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Rizqiyani, R., & Azizah, N. (2018). Control Group Pretest-Posttet. Kemampuan Bercerita Anak Prasekolah (5-6 Tahun), 7.
Rosidah, L., 2014. Peningkatan Kecerdasan Visual Spasial Anak Usia Dini Melalui Permainan Maze. Jurnal Pendidikan Usia Dini 8, 281–290.
Rusmayadi. 2018. Hubungan Metode Bercakap-Cakap Dan Metode Bercerita Dengan Kemampuan Berbicara Pada Anak Di Taman Kanak-Kanak Teratai Kota Makassar Tahun 2016. Pedagogika: Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 9 No 2 Tahun 2018
Sandra,M.(2021) Mengembangkan Kemampuan Bercerita Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Gambar Seri Di Ra Al Amanah Bandar Lampung. Skripsi. Uin Raden Intan Lampung.
Sianipar, A., Octavia, M., Yuslia, F., Nursihab, M., Juliarti, R., & Deni, R. (2022). Efektivitas Ape Maze Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Pendahuluan Pendidikan Adalah Sesuatu Yang Penting Untuk Kemajuan Suatu Negara . Oleh Karena Itu , Sudah Menjadi Komitmen Setiap Penduduk Untuk Mengikuti Jenjang Pendidikan , Baik Jen. 2(2), 210–223.
Syamsuardi, H. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran pada Taman Kanak-Kanak Kota Makassar. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 2(5), 1–7. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD/article/view/3104

Downloads

Published

2024-01-16

How to Cite

Nurdini, A., ., rusmayadi, & asti, sri wahyuni. (2024). THE EFFECT OF MAZE GAMES ON STORY TELLING ABILITY CHILDREN AGED 5-6 YEARS AT NURUL FADHILAH KINDERGARTEN KAB. GOWA. Jurnal Jendela Bunda Program Studi PG-PAUD Universitas Muhammadiyah Cirebon, 11(3), 50–58. Retrieved from https://e-journal.umc.ac.id/index.php/JJB/article/view/4697