PENGEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI MELALUI KEGIATAN TARI KREASI

Authors

  • Anisa Tahira UPI Kampus Tasikmalaya
  • Heri Yusuf Muslihin UPI Kampus Tasikmalaya
  • Taopik Rahman

DOI:

https://doi.org/10.32534/jjb.v9i2.2731

Abstract

Childhood  is a very appropriate time to train children in various gross motor skills, one of which is through dance movements. Dancing is a fun learning for children because doing these movements is a learning activity while playing. Therefore, the purpose of this study is to develop children's gross motor through dance creation activities. The method used is library research. Data collection techniques are carried out by studying sources from several reference books and journals relevant to research problems. After the required data is collected, followed by data analysis. Analysis is carried out by associating the problem with relevant theoretical concepts. The result of this study is that creative dance activities are fun for children so that they can develop their gross motor optimally.

Keywords:

dance creation, gross motor development

References

Apriani, D. (2013). Apriani, D. (2013). Penerapan Permainan Tradisional Engklek untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelompok B RA Al Hidayah 2 Tarik Sidoarjo. PAUD Teratai, 2(1).
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian?: suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Asrul dan Ahmad Syukri Sitorus. (2016). Strategi Pendidikan Anak Usia Dini. Perdana Publising.
Darwati, A., Musilihin, H. Y., & Rosarina, G. (2019). KEGIATAN TARI KREASI MANUK DADALI UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK KELOMPOK B DI TK ARTANITA AL- KHAIRIYAH KOTA TASIKMALAYA Aan. Jurnal Agapedia, 3(2), 164–177.
Decaprio, R. (2013). Aplikasi Pembelajaran Motorik di Sekolah. Diva Press.
Dedi Nurhadiat. (2003). Pendidikan Kesenian untuk Sekolah Dasar Kelas 6. Grasindo Gramedia Widiasarana.
Delia, A. S., & Yeni, I. (2020). Rancangan Tari Kreasi terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1071–1079.
Depdiknas. (2004). Kerangka Dasar Kurikulum. 2004.
Filzah, A. (2017). RAUDHAH Program Studi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal (PGRA) ISSN: 2338-2163 - V. Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Media Bahan Bekas.
Lisnawati, Y., Abdussalam, A., & Wibisana, W. (2015). Konsep Khal?fah Dalam Al-Qur`?n Dan Implikasinya Terhadap Tujuan Pendidikan Islam (Studi Maudu’I Terhadap Konsep Khal?fah Dalam Tafsir Al-Misbah). TARBAWY?: Indonesian Journal of Islamic Education, 2(1), 47. https://doi.org/10.17509/t.v2i1.3377
Magfiroh, S. (2017). MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAKUSIA 5-6 TAHUN MELALUI KEGIATAN TARI KREASI (Penelitian Kualitatif di TK B, Kemala Bhayangkari 2 Pandeglang-Banten). Prosiding Seminar Nasional Pg Paud Untirta 2017 Ketahanan Pangan Keluarga Dalam Rangka Pemenuhan Gizi Dan Optimalisasi Perkembangan Otak Anak Usia Dini, 211–217.
Mahmud, B. (2018). URGENSI STIMULASI KEMAMPUAN MOTORIK KASAR PADA ANAK USIA DINI. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12, 76–87.
Mirzaqon, A. T., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library. Jurnal BK UNESA, 4(1), 1–8.
Munawaroh, L., & Khotimah, N. (2018). Penerapan Kegiatan Tari Kreasi Dalam Kemampuan Kinestik Anak Kelompok B TK Aisyiyah Athfal Kelijaten Taman Sidoarjo. Jurnal PAUD Teratai, 07, 1–10.
Munawaroh, N., Huda, H., & Fadlan, A. (2020). Pengembangan Motorik Kasar Pada Kelompok B Melalui Tari Kreasi Di Raudhatul Athfal. SMART KIDS: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 39. https://doi.org/10.30631/smartkids.v2i2.69
Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159
Sulastri, N. M. (2017). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Kegiatan Tari Kreasi. Jurnal Kependidikan, 1, 85–96.
Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Kencana Prenada Media Group.
Suyadi. (2014). Teori Pembelajaran Anak Usia Dini. PT Remaja Rosda Karya.
Urbaningrum, A., Suminah, S., & Madyono Mail, S. (2018). Meningkatkan Motorik Kasar Melalui Tari Kreasi pada Anak Kelompok B. Wahana Sekolah Dasar, 26(1), 1–6. https://doi.org/10.17977/um035v26i12018p001
Utami, W. T., Yeni, I., & Yaswinda. (2019). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Tari Tradisional di Taman Kanak-Kanak Sani Ashila Padang Winda. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 87–94.
Utari, A. A., & Yeni, I. (2020). Pengaruh Tari Kreasi Terhadap Pengembangan Motorik Kasar Anak di Taman Kanak-kanak Kemala Bhayangkari 03 Alai. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 57–62. https://doi.org/10.14421/jga.2020.52-02
Wahyuningsih, S., & Nur Hidayah, A. (2018). Mengembangkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Gerak Tari Di Kelompok B Tk Alam Al-Bayyan Poasia Kendari. Jurnal Riset Golden Age Paud Uho, 1(2), 122. https://doi.org/10.36709/jrga.v1i2.4011
Widati, S. (2016). Peningkatan Kreativitas Tari Kreasi Dengan Pembelajaran Berbasis Proyek. Dinamika Pendidikan, 6(1), 16–21.
Wulandari, R. T. (2015). Pengetahuan koreografi untuk anak usia dini.
Yeni, I. (2012). Model Bermain Sambil Belajar Sains untuk Mengembangkan Keterampilan Proses Peserta Didik di Tk Dharmawanita UNP Padang. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Seni, 13(1). https://doi.org/10.24036/komposisi.v13i1.3931

Downloads

Published

2022-05-23

How to Cite

Tahira, A., Muslihin, H. Y., & Rahman, T. (2022). PENGEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI MELALUI KEGIATAN TARI KREASI. Jurnal Jendela Bunda Program Studi PG-PAUD Universitas Muhammadiyah Cirebon, 9(2), 21–30. https://doi.org/10.32534/jjb.v9i2.2731