PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOORPERATIF DALAM PENDIDIKAN IPS
DOI:
https://doi.org/10.32534/jps.v8i1.2950Abstract
ABSTRACT
This study aims to determine the effect of the cooperative learning model in social studies education. Cooperative learning can make great progress in students towards the development of attitudes, values ??and behaviors that enable them to participate in their communities in ways that are consistent with the goals of historical education. The data of this research are in the form of numbers obtained from the results of tests and observations (direct observations). Sources of data in this study were teachers and students in the social studies learning process using self-identity cards. The first instrument of this research is the research itself which acts as a data collector by using a supporting instrument in the form of an observation sheet.
Keywords: Cooperative Learning, Research, Data Sources
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran koorperatif dalam pendidikan IPS. Pembelajaran koorperatif dapat membuat kemajuan besar para siswa kearah pengembangan sikap, nilai dan tingkah laku yang memungkinkan mereka dapat berpartipasi dalam komunitas mereka dengan cara-cara yang sesuai dengan tujuan pendidikan sejarah. Data penelitian ini berupa angka-angka yang diperoleh dari hasil tes dan pengamatan (observasi langsung). Sumber data dalam penelitian ini adalah guru dan siswa dalam proses pembelajaran IPS dengan menggunakan kartu identitas diri. Instrumen pertama penelitian ini adalah penelitian sendiri yang betindak sebagai pengumpul data dengan menggunakan instrumen penunjang berupa lembar observasi.
Kata Kunci: Pembelajaran Koorperatif, Penelitian, Sumber Data